سلامت
آموزش کاربردی ترک سیگار و… با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم در ترک اعتیاد به دخانیات و همچنین در فائق آمدن بر بسیاری از مسائل دیگر، وسیله ای مؤثر و مددکار است. افراد معتاد به کمک خودهیپنوتیزم می تواند تلقین هایی را که برای موفقیت آنها لازم است، در ضمیر ناخودآگاه قرار دهند تا عمل به آنها ساده تر باشد. در این روش، توجه چندانی بر روی قدرت تصمیم و نیرو های اراده نشده است، در حالی که در تمام روش ها بخش عمده تاکید بر روی تشویق معتادان متکی بوده است. در هیچ عصری درباره زیان های سیگار تردیدی وجود نداشته و اگر اعتیاد به دخانیات از بین نرفته، عمدتاً به علت وجود اشکال در ترک سیگار بوده است

بهبودی و کنترل درد، تناسب اندام

یکی از راه های جایگزین استفاده از قرص های مسکن که صد ها سال است مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج فوق العاده ای دارد؛ هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم است.

هیپنوتیزم بدون هیچگونه عارضه جانبی می تواند دردهای ما را کاهش داده و یا کاملا خوب کند. اکثر ما تجربه ی استفاده از مداخله ی هیپنوتیزمی برای کنترل درد را داریم. به زمانی که زخم یک کودک را بوسیده اید تا خوب شود فکر کنید. آیا آن بوسه واقعا زخم را خوب می کند یا اینکه بوسه ما و صحبت های ما به بخشی از مغز کودک فرمان می دهد که دیگر درد را احساس نکند؟

تجربه ی درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است، زیرا مغز ما روی تجربه ی ما از درد تاثیر می گذارد. اینکه ما چگونه درد را تفسیر کنیم تحت تاثیر موارد متعددی می باشد از جمله:

  • سن و جنسیت
  • خاطرات درد های گذشته
  • وضعیت هیجانی و روانی ما
  • انتظارات و دیدگاه های ما درباره درد
  • تربیت، ارزش ها و باور های ما
  • تاثیرات فرهنگی و اجتماعی

 

 

هیپنوتیزم چیست و چگونه برای درمان درد از آن استفاده می کنیم؟

هیپنوتیزم به زبان ساده، حالتی از توجه متمرکز است. تا حالا آنقدر در دیدن فیلمی غرق شده اید که از اتفاقات اطراف خود غافل شوید؟ یا آیا تا به حال  پیش آمده است که با سردرد به سینما بروید و آنقدر محو فیلم شوید که سردرد خود را فراموش کنید؟

در این موارد شما چیزی را که به طور معمول توجه تان را جلب می کند از دایره ی هوشیاری خود خارج کرده اید و قدرت قضاوت درباره ی آن را از دست داده اید. توجهتان را منحصرا روی فیلم متمرکز کردید. به عبارت دیگر در این شرایط شما نوعی هیپنوتیزم بیدار را تجربه کرده اید.

تحقیقات متعدد اثربخشی هیپنوتیزم در کاهش درد را تایید کرده اند که در مقاله دیگری به آن مقالات اشاره کرده ام. البته متاسفانه اکثر چون نمی دانند هیپنوتیزم چیست، باورهای غلط زیادی درباره آن دارند.

کاری که من به عنوان هیپنوتراپیست انجام می دهم این است که به مراجعانم بیاموزم چطور کنترل کامل بدن خود را در دست بگیرند. شیوه های که آن را انجام می دهم مهم نیست، چیزی که به آن ها می آموزم تا برای خودشان انجام دهند اهمیت دارد.

در یک جلسه ی هیپنوتیزم، هدف من این است که به مراجع کمک کنم آنقدر تمرکز درونی خود را بالا ببرند که به هیچ چیزی بیرون از خودش اهمیت ندهد. البته به این معنی نیست که  صداهای محیطی را نشنود، فقط به آن صداها اهمیت نمی دهد و به آن توجه نمی کند. مراجع وقتی روی خودش متمرکز می شود قدرت ذهن او مثل لیزر می شود و آنگاه می تواند از از این توانایی خود برای کنترل درد خود استفاده کند.

هیپنوتیزم چطور موجب کاهش درد می شود؟

هیپنوتیزم از طریق مسدود کردن بخشی از مغز که اجازه ی ادراک درد را می دهد باعث می شود شما درد را احساس نکنید (به این بخش به آن دروازه درد می گویند). اسکن های PET نشان داده که هیپنوتیزم می تواند بخش های قشری و زیرقشری مغز که در پردازش جنبه های مختلف درد دخیل هستند را به گونه ای درستکاری کند که احساس درد کمتر شود، از بین برود یا احساس ناخوشایندی نداشته باشد.

در 15 سال گذشته، مطالعات بسیاری درمورد هیپنوتیزم به عنوان ابزاری برای مدیریت درد انجام شده. با استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند MRI ها و اسکن های PET، محققان توانسته اند تغییراتی که در زمان هیپنوتیزم برای مغز اتفاق می افتد را اثبات کنند. شواهد نشان می دهد که هیپنوتیزم می تواند در کمک به کاهش درد بسیار موفقیت آمیز عمل کند.

سالهاست که اعمال جراحی یا زایمان بدون درد به کمک هیپنوتیزم انجام می شود.

در مقاله دیگری سعی می کنم درباره تکنیک های مختلف مورد استفاده در هیپنوتیزم برای کاهش درد صحبت کنم.